Астрономи-аматори відкрили дві транзитні екзопланети біля сонцеподібної зірки

Використовуючи дані телескопа TESS, астрономи-аматори відкрили дві транзитні екзопланети біля яскравої зірки спектрального класу G. Дослідники змогли оцінити масу, радіус і орбітальний період планет, про що вони пишуть у журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Scott Wiessinger / NASA

У чому особливість систем з кількома планетами?

Системи з декількома планетами, що здійснюють транзит (тобто проходять для спостерігача перед диском своєї зірки), несуть велику кількість інформації. Зокрема, вони дозволяють проводити порівняльну планетологію: аналізувати планети, що утворилися з одного матеріалу, який формувався та еволюціонував в різних середовищах, отримуючи різну кількість випромінювання від зірки. Це призводить до різних мас, радіусів та складу таких планет. Тобто, добре вивчені системи з кількома планетами дають уявлення про архітектуру цих систем та еволюційні шляхи формування планет.

Що відшукали дослідники?

За допомогою даних телескопа TESS волонтери, що брали участь у проєкті Planet Hunters TESS, ідентифікували дві нові екзопланети біля яскравої зірки HD 152843. Зірка належить до спектрального класу G, вона більша за Сонце: її радіус становить 1,43 сонячного, а маса 1,15 сонячної. Дослідники зафіксували три транзити навколо неї: два для внутрішньої планети, один для зовнішньої. Внутрішня планета має орбітальний період 11,6 днів, її маса становить близько 11,56 маси Землі. За розмірами вона порівняна з Нептуном. Друга, зовнішня планета, відноситься до класу субсатурнів, її орбатільний період складає від 19 до 35 днів, а маса не перевищує 27,5 мас Землі. Імовірно, зовнішня планета знаходиться у орбітальному резонансі 2:1 з внутрішньою. Радіуси планет більші за земний у 3,41 та 5,83 разів відповідно.

Дослідники також визначили, що зовнішня планета, скоріше за все, має розширену атмосферу з гелію та водню. Враховуючи яскравіть зірки, за допомогою майбутніх спостережень із телескопом імені Джеймса Вебба астрономи зможуть надати детальну характеристику її газовій оболонці.