Астронавти на Місяці отримають втричі більше опромінення, ніж на МКС

Посадковий апарат «Чан'е-4». Червона стрілка вказує розташування датчика вимірювання радіації. CNSA, NAOC / Science Advances

Дослідники проаналізували дані, зібрані під час китайської місії «Чан'е-4», та вперше виміряли радіаційний вплив як заряджених, так і нейтральних частинок на поверхні Місяця. Виявилося, що астронавти на Місяці отримають майже втричі більше радіаційне опромінення, ніж ті, що перебувають на Міжнародній космічній станції. Це може зробити довгострокові місії більш ризикованими, ніж вважалося раніше, повідомляють автори статті у журналі Science Advances.

Як випромінювання впливає на астронавтів?

Вплив космічної радіації є одним з основних ризиків для здоров’я космонавтів.Тривале опромінення галактичними космічними променями може мати серйозні наслідки для здоров’я. Зокрема, це сприятиме розвитку катаракти, онкології або дегенеративних захворювань центральної нервової системи та інших систем органів. Окрім того, сонячні радіаційні шторми при недостатньому екрануванні можуть також мати важкі та гострі наслідки. Вплив галактичних космічних променів є неминучим, але, як правило, доза опромінення при ньому низька у порівнянні із непередбачуваними, але іноді дуже інтенсивними сонячними бурями.

Яким буде радіаційний вплив на астронавтів на поверхні Місяця?

Під час місій «Аполлонів» астронавти мали з собою дозиметри, але не робили активних вимірювань радіації. Тепер за допомогою посадкового апарата місії «Чан'е-4» вчені змогли точно виміряти дози випромінювання на поверхні Місяця. Виявилося, що рівні радіаційного опромінення тут у 200-1000 разів вищі, ніж на поверхні Землі. Це приблизно у 2,6 рази вище, ніж отримують астронавти на Міжнародній космічній станції. Оскільки наразі Сонце усе ще перебуває у мінімумі активності, цей рівень випромінювання галактичних космічних променів може розглядатися як верхня межа для дослідження Місяця людиною під час низької сонячної активності.

Поселення на Місяці мають забезпечити додаткове екранування від радіації, тож варто вкрити їх шарами місячного реголіту. Знання середньої кількості випромінювання, яке впливатиме на астронавтів на поверхні Місяця, допоможе звести заподіяну радіацією шкоду до мінімуму.