Екологія

Асфальт назвали небезпечним забруднювачем повітря

Асфальтове покриття доріг при нагріванні може виділяти у повітря значну кількість органічних забруднювачів, кількість яких зростає у два-три рази при нагріванні літнім сонцем. До таких висновків прийшли американські дослідники, які побоюються, що викиди від асфальту невдовзі можуть стати більшою загрозою, ніж викиди транспортних засобів. Дослідження вчених опублікували у статті журналу Science Advances.

Дороги тривалий час розглядаються як сильні забруднювачі повітря, але зазвичай головну роль приписують транспортним засобам, вихлопні гази яких отруюють атмосферу. Нове дослідження вчених із Єльського університету змушує подивитися на проблему з іншого боку - сама дорога, точніше, асфальт, є не меншим джерелом небезпечних викидів, коли влітку нагрівається.

Як це визначили?

Науковці помістили зразки асфальту в закриту піч, щоб відстежувати викиди забруднювачів під час нагрівання. Вони підвищували температуру в межах від 40 до 200 градусів Цельсія. Вже за температури асфальту в 40-60 градусів, типової для літа, кількість викидів зросла вдвічі. Усі забруднювачі були вуглецевими, часто із 12-25 атомами вуглецю на молекулу. Дослід вчених показав, що і власне помірне сонячне випромінювання сприяє зростанню викидів на 300 відсотків.

Чому це погано?

Небезпека криється ще й у тому, що багато з цих сполук здатні конденсуватися в повітрі та утворювати вторинний органічний аерозоль. А він може сприяти утворенню маленьких частинок, що звуться PM2.5, які є одними з найнебезпечніших для здоров’я типів забруднювачів повітря.

Разом із тим, як забруднення повітря від транспортних засобів у деяких місцях скорочується через перехід на електромобілі, забруднення від асфальту буде тільки зростати, вважають вчені. Глобальне потепління спричинятиме дедалі більше викидів від асфальту, особливо у містах.